Maaseutumatkailun kehitystyöhön työkalupakki
Sustainable Tools 4 Trainers (T4T) -hankkeessa kehitimme työkaluja maaseutumatkailuyrittäjille sekä kehittäjille ja kouluttajille, jotka työskentelevät yrittäjien kanssa.
Työkalupakki (http://t4t.yolasite.com/Leht2.php) soveltuu esimerkiksi neljään alla olevaan esimerkkiteemaan, joita hankkeen viisi kumppania Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta ja Islannista työstivät maaseutumatkailuyrittäjien ja kouluttajien käyttöön. Sitä voi vapaasti käyttää oman yrityksen tuote- tai palvelukehitykseen ja esim. koulutukseen. Tässä vaiheessa työkalupakki on englanniksi, mutta kehittäjillä on tavoite kääntää työkalupakki suomeksi.
1) Maaseutumatkailupalvelujen laadun parantaminen
Turvallisuus on maaseutumatkailun tärkeimpiä kohtia. Monet matkailijat pitävät seikkailuista, mutta haluavat tehdä sen turvallisesti. Maaseutumatkailussa on paljon muitakin laatuominaisuuksia kuten elintarvikkeiden laatu, aktiviteetit, ohjelmat ja viestintä.
2) Asiakkaiden hankinta kokovuotiseksi
Asiakkaiden hankkimiseksi ja asiakassuhteiden säilyttämiseksi sekä kehittämiseksi yrittäjän tarjonnan tulee olla kiinnostavaa ja innovatiivista. Pohjoismaissa ja Baltiassa matkailu on kausiluonteista ja riippuu paljon säästä. Matkailukautta voitaisiin pidentää esimerkiksi tarjoamalla houkuttelevia talviaikaisia aktiviteetteja sekä tarjoamalla matkailijoille pidempään viipymään vetoavia matkailutuotteita kuten esim. teemakyliä tai erilaisia nähtävyyksiä, joita voisi tarjota maaseutuyritysten verkosto.
3) Kokemuksista oppiminen ja virheiden välttäminen
Matkailuesitteistä saamme idyllisen kuvan maaseudun kohteista. Hyvät käytännöt ja menestys tulevat yleensä kantapään kautta. Muiden menestyksestä tai toisaalta epäonnistumisistakin kannattaa ottaa opiksi. Tutustumisella, keskustelutilaisuuksilla, työntekijävaihdolla, yrityskäynneillä ja parhaiden käytäntöjen hyödyntämisellä voidaan välttää yleiset karikot ja rakentaa pohjaa yhteistyölle.
4) Yrittäjien yhteistyön ja verkostojen kehittäminen
Maaseutumatkailumarkkinoilla on monia mahdollisuuksia – on teemakyliä, matkailureittejä, ruoka- ja olutretkiä, saunamaratoneja sekä vaikkapa aarteenetsintäkilpailuja. Yhteistyöllä voidaan luoda uusia toinen toisiaan täydentäviä matkailupalveluja.
Työkalupakin hyödyntäjiä ovat mm. maaseutumatkailun kouluttajat, kehittäjät, neuvojat, maaseutumatkailuyrittämisestä kiinnostuneet, matkailuyrittäjät, maaseudun yhteisöt ja yhdistykset, aikuisopiskelijat ja matkailutoimistot.
Työkaluista lisäinfoa myös Facebook-sivulta https://www.facebook.com/Sustainable-Tools-4-Trainers-T-4-T-1068910069811431/
Lisätietoja Jukka Kallio, Anmiro Oy, kallio@phpoint.fi ja Oili Niittynen, oili.niittynen@gmail.com
-
Valtari, Heidi
Erityisasiantuntija, Osaaminen ja työllisyys -verkosto (OTE) / Turun yliopiston Brahea-keskus
Email address: etunimi.sukunimi@utu.fiPhone number: +358 (0)40 048 7160