Politiikkasuositus: Kunnat ja yhteiskunnallinen yrittäjyys – organisoituja malleja maaseudun palvelutuotantoon
Yhdistystoiminnalla, ja erityisesti kyläyhdistystoiminnalla, on perinteisesti ollut merkittävä rooli maaseudun palveluiden ja elinvoimaisuuden ylläpitäjänä. On kuitenkin tärkeä huomata, että palveluiden tuottaminen vaatii sitoutumista, säännöllisyyttä ja pitkäjänteisyyttä, eikä voida edellyttää, että yhdistykset kantaisivat tämän vastuun yksinomaan vapaaehtoisvoimin. Maaseudun omaehtoisen palvelutuotannon tukemiseksi on tarpeen löytää uusia, vahvemmin organisoituja malleja.
Liiketoimintaa yhteisön hyväksi
Yksi mahdollinen ratkaisu maaseudun kestävään yhteisölähtöiseen
palvelutuotantoon on yhteiskunnallinen yrittäjyys. Yhteiskunnallisella
yrittäjyydellä tarkoitetaan jonkin yhteiskunnallisen, sosiaalisen tai
ekologisen tavoitteen saavuttamiseksi perustettua yritystoimintaa, jonka
voitosta suurin osa suunnataan valitun tavoitteen hyväksi.
Yhteisölähtöinen yhteiskunnallinen yritys puolestaan on yhteisön
omistama tai perustama yritys, joka vastaa paikallisiin tarpeisiin
tekemällä liiketoimintaa yhteisön hyväksi.
Hyvä esimerkki yhteisölähtöisestä yhteiskunnallisesta yrityksestä on
maaseudun kyläyhdistysten organisoima ja toteuttama palvelutuotanto.
Toimintamalliltaan yhteisölähtöinen yhteiskunnallinen yrittäjyys sopii
erityisen hyvin maaseudun palvelutuotannon välineeksi. Yhteisölähtöinen
yhteiskunnallinen yritys tuo kylän toimintaan strategisuutta ja
pitkäjänteisyyttä, tulouttaa mahdolliset liikevoitot takaisin yhteisön
hyväksi sekä mahdollistaa osa-aikaisen tai kokoaikaisen palkanmaksun,
jolloin palveluita ei tarvitse tuottaa vapaaehtoistoimintana. Lisäksi
yhteisölähtöinen yritystoiminta on parhaimmillaan keino saada uusia
toimijoita, erityisesti nuoria, mukaan kylätoimintaan. Vaikka
yhteisölähtöisten yhteiskunnallisten yritysten taloudellinen merkitys
olisikin pieni, on niiden paikallinen merkitys sitäkin suurempi
elinvoiman, hyvinvoinnin sekä osallisuuden lisääjänä.
Yksi yhteisölähtöisen yhteiskunnallisen yrityksen tärkeimmistä
yhteistyökumppaneista on kunta. Vaikka yhteiskunnallisesta
yrittäjyydestä käyty keskustelu on viime vuosien aikana lisääntynyt, on
kuntien rooli yhteiskunnallisen yrittäjyyden kehittämisessä kylien
palvelurakenteen ylläpitämiseksi toistaiseksi jäänyt huomiotta. Sen
vuoksi on tärkeää selvittää kuntien näkemyksiä asiasta sekä etsiä
toimintamalleja, joilla kunta voi halutessaan edistää yhteiskunnallisen
yrittäjyyden kehittymistä alueellaan.
Kuntien näkemyksiä on selvitetty
Kuntien näkemyksiä yhteiskunnallisesta yrittäjyydestä on selvitetty
kuntakyselyllä ja soveltuvia toimintamalleja työpajatyöskentelyn avulla.
Kuntakysely lähetettiin kuntien johtajille sekä hallitusten
puheenjohtajille tai vastaavassa asemassa oleville pääkaupunkiseutua
lukuun ottamatta. Kyselyyn vastasi 134 henkilöä (noin 22 prosenttia).
Kyselyn tuloksista keskusteltiin kahdessa asiantuntijatyöpajassa, jonka
myötä aineistosta nostettiin esiin erilaisia yhteiskunnallista
yrittäjyyttä tukevia keinoja. Tämän jälkeen keinojen toteutettavuutta ja
vaikuttavuutta arvioitiin maakunnallisten maaseudun toimijoiden kanssa
neljässä eri puolella Suomea järjestetyssä työpajassa.
Yhteiskunnallinen yrittäjyys nähdään kiinnostavana vaihtoehtona
Kuntatoimijoiden näkemykset yhteiskunnallisesta yrittäjyydestä ovat
suurelta osin myönteisiä. Noin 90 prosenttia vastaajista on täysin tai
jokseenkin samaa mieltä siitä, että yhteiskunnallinen yrittäjyys on
kiinnostava vaihtoehto uudenlaisten palvelutuotannon ratkaisujen
kehittämiseksi sekä kumppanuussuhteiden luomiseksi. Lisäksi
yhteiskunnallinen yrittäjyys kiinnostaa muun muassa kuntien
yhteiskuntavastuun ilmaisemisen ja sosiaalisten velvoitteiden
täyttämisen keinona.
Tarve tiedolle ja hyville esimerkeille
Yhteiskunnallisen yrityksen käsite on tuttu useimmille vastaajista,
mutta tästä huolimatta se saa huomattavan erilaisia sisältöjä
vastaajasta riippuen. Lisäksi mielikuvat yhteiskunnallisesta
yrittäjyydestä ovat hyvin vaihtelevia. Tämä johtuu osin käsitteen
tuntemattomuudesta ja osin siitä, että yhteiskunnallisten yritysten
asema yrityskentässä on vielä epäselvä. Yhteiskunnallisen yrittäjyyden
edistämisen suurin tarve liittyy tiedottamiseen, koulutukseen ja
neuvontaan. Yhteiskunnallisen yrittäjyyden tiedottamisessa on tärkeää
tuoda esiin toimintatavan vahvuuksia, joita ovat yrityksen
yhteiskunnallinen vastuu ja hyväntekeminen. Yhteisölähtöisen
yhteiskunnallisen yrityksen erityisenä vahvuutena on paikallisuus ja
yritystoiminnan yhteisöön tuoma lisäarvo. Kuntien näkökulmasta
yhteiskunnallinen yritys voi olla keino täydentää kunnan
palvelutarjontaa erityisesti maaseudulla.
Epäilijä, ristiriitaisesti suhtautuva, utelias vai aktiivinen?
Kunnat eroavat toistaan suhtautumiseltaan yhteiskunnalliseen
yrittäjyyteen sekä toteuttamiensa edistämistoimenpiteiden osalta. Erot
nostavat esiin neljä erilaista kuntatyyppiä:
- Aktiiviset suhtautuvat yhteiskunnalliseen
yrittäjyyteen myönteisesti ja ovat edistäneet myös yhteisölähtöisten
yhteiskunnallisten yritysten toimintaa. Toimintamallin mahdollisuudet
ovat aktiivisille tuttuja ja he ovat tunnistaneet myös toiminnan
haasteet.
- Uteliaat ovat
yhteiskunnalliseen yrittäjyyteen myönteisesti suhtautuvia kuntia, jotka
eivät kuitenkaan ole merkittävästi edistäneet yhteisölähtöistä
yhteiskunnallista yrittäjyyttä alueellaan. Yhteiskunnallinen yrittäjyys
ei välttämättä ole kovin tuttu käsite kunnassa, minkä vuoksi sen
edistämistä ei ehkä ole osattu nähdä vaihtoehtona mahdollisuuksien
joukossa.
- Epäilijät suhtautuvat
kielteisesti yhteiskunnalliseen yrittäjyyteen sekä sen edistämiseen.
Yhteisölähtöisten yhteiskunnallisten yritysten osalta epäilys kohdistuu
etenkin siihen, pystyisivätkö yhteisölähtöiset yhteiskunnalliset
yritykset itsenäisesti, oman osaamisensa ja resurssiensa turvin
tuottamaan kunnassa tarvittavia palveluita.
- Ristiriitaiset
suhtautuvat kielteisesti yhteiskunnalliseen yrittäjyyteen, mutta ovat
kuitenkin jossakin määrin edistäneet sitä. Suhtautumista saattaa
selittää työssä kohdatut hankaluudet tai toivottujen tulosten
alittuminen, jotka ovat kääntäneet suhtautumista kielteisempään
suuntaan.
Resursseja ja kumppanuuksia – siitä se alkaa!
Kuntatoimijoiden näkökulmasta yhteiskunnallisen yrittäjyyden
edistäminen keskittyy ensisijaisesti resursseihin eli esimerkiksi
edullisten toimitilojen tarjoamiseen, sopivien rahoituskanavien
etsimiseen sekä yhteiskunnallisten yritysten tarjoamien palveluiden tai
tuotteiden ostamiseen. Maaseututoimijoiden näkemykset sopivimmista
keinoista tukea yhteiskunnallista yrittäjyyttä puolestaan painottavat
kumppanuutta, paikallisen aktiivisuuden tukemista sekä julkisten
hankintojen merkitystä.
Kaikkein tärkeimpänä yhteiskunnallisen yrittäjyyden edistämiskeinona
maaseututoimijat pitävät kylien tarpeisiin vastaamisen uusia tapoja.
Kylien tarpeiden ottaminen yhteisölähtöisen yhteiskunnallisen
yrittäjyyden ja palvelutuotannon kehittämisen lähtökohdaksi korostaa
kuntien ja paikallisyhteisöjen jatkuvaa vuorovaikutusta ja
tiedonvaihtoa. Se myös varmistaa, että toiminta perustuu paikallisiin
resursseihin ja on sen kautta kestävää.
Eri vaiheissa oleville kunnille erityyppisiä keinoja
Kunnat ovat hyvin erilaisissa asemissa yhteiskunnallisten yritysten
kehittämisen osalta ja sen vuoksi tarvitsevat tilanteeseensa sopivia
työkaluja yhteiskunnallisten yritysten tukemiseksi:
- Epäilijöiden ja ristiriitaisesti suhtautuvien kuntien suhde
yhteiskunnallisiin yrityksiin muistuttaa enemmän yhteistyötä kuin
kumppanuutta. Kunnan rooli ei välttämättä ole vielä kovin aktiivinen,
vaan ennemminkin tunnusteleva. Tässä vaiheessa yhteiskunnallisen
yrittäjyyden tukemiseen saattaisivat soveltua erityisesti yhteistyötä ja
yhteiskunnallisten yritysten syntyä edistävät keinot, jotka
mahdollistavat ja antavat resursseja toiminnan kehittymiselle.
- Uteliaasti
yhteiskunnalliseen yrittäjyyteen suhtautuvien kuntien rooli on
aktiivinen. Yhteistyö on syventynyt tai sillä on hyvät mahdollisuudet
syventyä luottamukseen ja vastavuoroisuuteen perustuvaksi verkostoksi,
jossa etsitään yhdessä keinoja vastata haasteisiin. Tässä vaiheessa
kunnat saattaisivat hyötyä erityisesti verkostoitumisen ja yhteistyön
syventämisestä, julkisten hankintojen painottamisesta sekä erilaisten
hankkeiden ja kokeiluiden hyödyntämisestä.
- Aktiiviset kunnat ovat jo tuttuja yhteiskunnallisten yritysten kanssa: yhteistyön ja verkostoitumisen edut ovat kiistattomat ja niistä on hyviä kokemuksia. Tässä vaiheessa kuntien ja yhteiskunnallisten yritysten vuorovaikutus muistuttaa kumppanuutta, jossa on kyse palvelutoiminnan koordinoinnista yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Kumppanuuden syventämisestä kiinnostuneet kunnat saattaisivat hyötyä yhteiskunnallisten yritysten erityispiirteiden hyödyntämisestä osana kunnan kanssa toteutettavaa palvelutuotantoa, kunnan ja kylien vuorovaikutuksen tukemisesta sekä yhteiskunnallisten yritysten perustamiseen kannustamisesta.
Yhteisölähtöisen yhteiskunnallisen yrittäjyyden kehittämistä tukevat toimenpidesuositukset kunnille
Viestintä ja avoin vuorovaikutus
Kunnan viestintä tulevista hankinnoista ja muista kunnan
palvelutarpeista on avainasemassa yhteiskunnallisen yrittäjyyden
tukemisessa ja edistämisessä: myös maaseudun yhteisöt saattavat olla
valmiita ottamaan vastuulleen jonkin palvelun tai toiminnan tuottamisen.
Kunnan kannattaa myös kuunnella maaseudun yhteisöjen palvelutarpeita
kunnan palvelutoimintaa suunniteltaessa ja miettiä niiden toteutusta
yhdessä yhteisöjen kanssa. Vaikka tarvittavalle palvelulle ei
löytyisikään toteuttajaa yhteisöstä, pääsevät maaseudun asukkaat
vaikuttamaan kylän palveluihin ja tulevat kuulluiksi, joka puolestaan
tukee ja kehittää lähidemokratiaa ja osallistumista. Hyvä keino
viestinnän ja vuorovaikutuksen vahvistamiseksi on esimerkiksi
kumppanuuspöytätoiminta.
”Kylien tulevaisuus edellyttää yhteistä käsitystä kylän elinvoimasta, hyvinvoinnista ja osallisuudesta.”
Huomio hankintoihin
Yksi yhteisölähtöisten yhteiskunnallisten yritysten haasteista on
ollut kunnan kilpailutuksiin vastaaminen, sillä kilpailutukset sekä
hankinnat ovat usein liian suuria pienten toimijoiden vastattaviksi.
Kunnan kannattaa kiinnittää erityistä huomiota hankintojen osalta
avoimeen markkinavuoro- puheluun kaikkien mahdollisten palvelutuottajien
kanssa (ml. kylät), hankintojen palasteluun, hankintojen kriteereihin
sekä paikallisten ja sosiaalisten vaikutusten arviointiin.
Kumppanuudet kuntoon
Palveluiden tuottaminen kunnan ja kyläyhteisön yhteistyönä hyödyttää
sekä kuntaa että kylää: kumppanuus vahvistaa kunnan ja kylän
vuorovaikutusta ja luottamusta, tukee kylän hyvinvointia ja elinvoimaa
sekä lisää maaseudun painoarvoa kunnassa. Yhteisöt voivat osaltaan myös
täydentää julkista palvelutarjontaa tekemällä yhteistyötä kunnan kanssa
tai tuottaa sellaisia palveluita, joiden tuottamisesta kunta on
kiinnostunut mutta ei pysty toteuttamaan.
”Kuntien rooli yhteiskunnassa on muuttunut ja muuttumassa. Tämä
edellyttää erityisesti pienissä kunnissa uudenlaisia tapoja huolehtia ja
edistää kuntalaisten hyvinvointia ja pärjäämistä arjen toimissa.
Kunnilla ei ole yksin taloudellisia edellytyksiä tuottamalla näitä
palveluja.”
Palvelutuotannon vaihtoehtojen selvittäminen
Kuntien kannattaa ottaa huomioon yhteiskunnallisen yrityksen
toiminnanedellytykset erityisesti sellaisilla alueilla, joissa kilpailua
ei juurikaan ole markkinoiden tai tulovirtojen pienuuden vuoksi:
yhteiskunnallinen yritys voi hyvinkin olla kiinnostunut tuottamaan
tarvittavaa palvelua ja sen myötä tuomaan alueelle yhteiskunnallista
hyvää. Tämän tukemiseksi kunnissa kannattaa olla yhteiskunnalliselle
yrittäjyydelle oma yhteyshenkilö, johon yhteiskunnallisesta
yrittäjyydestä kiinnostuneet voisivat olla yhteydessä.
”Se [yhteiskunnallinen yrittäjyys] voisi olla
mahdollisuus maaseudun lähipalveluiden tuottamiseen. Sillä voitaisiin
aikaansaada positiivista sisältöä myös toimintakykyisten eläkeläisten
arkeen. Voiton tavoittelun puuttuminen ja matalat kustannukset
tuotannossa voisivat mahdollistaa halvan hintatason, jolloin palvelun
hinta ei tulisi kysynnän esteeksi.”
Hankkeet ja kokeilut
Yhteiskunnallisen ja erityisesti yhteisölähtöisen yhteiskunnallisen
yrittäjyyden kehittäminen ja tukeminen tarvitsee kokeiluja ja hyviä
esimerkkejä kertomaan muille siitä, mitä kaikkea kunta ja
yhteiskunnallinen yritys maaseudulla voivat yhdessä tehdä ja millaisia
vaikutuksia tällaisella toiminnalla on.
”Tulevaisuuden palvelutuotannossa keino, johon kannattaa syventyä ja miettiä myös kylien elinvoiman vahvistamisen ja paikkakuntaidentiteetin luomisessa ja vahvistamisessa.”
Lisätietoa aiheesta ja hankkeesta
Hankkeen raportti "Kunnille keinoja yhteiskunnallisen yrittäjyyden
tukemiseksi alueellaan: vertaistukea ja vinkkejä teemasta
kiinnostuneille kunnille." on luettavissa Helsingin yliopiston
Ruralia-instituutin sivuilta https://www.helsinki.fi/sites/...
Tutustu myös YTYÄ-hankkeiden yhteiseissivustoon. Sieltä löytyy kaikkien Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin tuottamat yhteiskunnalliseen yrittäjyyteen liittyvien hankkeiden materiaalit: https://www.helsinki.fi/fi/rur... (Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti).
YTYÄ MAASEUDULLE: Kunnille keinoja yhteiskunnallisen yrittäjyyden
tukemiseen maaseudun palvelutuotannossa -hanke rahoitettiin
Maaseutupolitiikan neuvoston ja maa- ja
metsätalousministeriön valtakunnallisten maaseudun tutkimus- ja
kehittämishankkeiden vuoden 2017 hankehaun kautta.
Hanke rahoitettiin Maaseutupolitiikan neuvoston hankeryhmän
esittämänä ja maa- ja metsätalousministeriön päätöksellä.
Rahoituslähteenä toimi maatilatalouden kehittämisrahasto Makera.
YTYÄ MAASEUDULLE: Kunnille keinoja yhteiskunnallisen yrittäjyyden tukemiseen maaseudun palvelutuotannossa -hanke
Yhteystiedot:
-
Rinne-Koski, Katja
Tohtorikoulutettava, Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti